Het hoofd koel houden, hoe groot de paniek bij een klant ook is. Dat kan Bas Tijssen als geen ander. Hij zit dan ook hélemaal op zijn plek als Manager operations bij Franke Koffieservice. “Rustig blijven terwijl de ander stress heeft, dat is de kunst!”
Bas werkt sinds 2018 bij Franke Koffie Service (FKS). Hij coördineert de serviceplanning, is eindverantwoordelijk voor de negen monteurs die buiten rondrijden, onderhoudt contact met zijn collega’s van Verkoop, is aanspreekpunt voor klanten met financiële vragen en bestelt onderdelen voor reparaties. De vraag is eigenlijk: wat doet Bas níet. “Ik vind die veelzijdigheid heerlijk,” aldus Bas. “Ok, ik mis de horeca soms wel. Bijna dertien jaar bezorgde ik gasten een leuke avond uit door ze te bedienen in achtereenvolgens een steakhouse, een hotel en een grand café. Maar hier bij Veenhuizen degene zijn die uitdagingen aanpakt en oplost, geeft me een minstens zo voldaan gevoel. “
Monteurs goed op pad
Vooral voor de monteurs is Bas een steun en toeverlaat. “Ik moet ervoor zorgen dat zij hun werk goed kunnen uitvoeren. Op tijd de juiste onderdelen bestellen, ze goed informeren over de opdracht waar ze naartoe gaan, de juiste spullen meegeven maar ook weer niet teveel in de bus laden; allemaal van die dingen die mede bepalend zijn voor hoe een monteur de klant gaat helpen.”
Tankstations
Het paradepaardje van FKS. Zeker voor het horeca-vak is dit een belangrijk aspect, weet Bas. “Is er een storing, dan verwachten horecaondernemers dat we ze snel uit de brand helpen. Toch zit er ook een andere kant aan. Ondernemers realiseren zich gelukkig steeds meer dat ze ook zelf een verantwoordelijkheid hebben. Als zij hun machines en materiaal elke dag goed schoonmaken en zorgen voor tijdig onderhoud, dan is de kans op storingen een stuk kleiner. Aan ons de taak om ze dat bij te brengen en dat lukt steeds beter. We organiseren voor Tankstations bijvoorbeeld regelmatig schoonmaaktrainingen en we zien echt dat dat effect heeft.”
Paniek
Bas weet het hoofd koel te houden in stressvolle situaties. “Als iemand in paniek is omdat een machine ermee opgehouden is, ziet hij vaak even geen oplossing meer. Ik probeer dan te helpen door simpele oplossingen te geven waarmee de ondernemer weer eventjes verder kan totdat onze monteur op de stoep staat. Ik laat me niet snel gek maken en dat werkt op momenten dat het erop aan komt!”